5. Pestkoppenstoppen; een online interventie voor jongeren (12-15 jaar) van het VMBO die slachtoffer zijn van cyberpesten
Uit onderzoek blijkt dat cyberpesten het meest voorkomt onder laagopgeleide jongeren. Vanwege de vele negatieve gevolgen van cyberpesten is voor deze doelgroep een online advies op maat ontwikkeld. Verdeeld over drie sessies leren jongeren hoe ze mentaal en gedragsmatig beter kunnen omgaan met cyberpesten en de negatieve gevolgen, en hoe ze cyberpesten kunnen voorkomen. In deze presentatie zal ingegaan worden op de ontwikkeling van Pestkoppenstoppen.nl, de methodieken de gebruikt zijn, en zal inzicht gegeven worden in de inhoud van de interventie.
De interventie is specifiek ontwikkeld voor VMBO leerlingen. Nadat de effectiviteit van deze interventie aangetoond is, zal deze gratis toegankelijk zijn voor alle jongeren van Nederland. Met het onderzoek richten we ons echter op VMBO leerlingen.
Niels Jacobs MSc, promovendus Faculteit Psychologie, Open Universiteit.
6. De Reis van de Held (met Rots & Waterelementen)
Leeftijd: 4-18 jaar
Een actieve lezing waarin je leert door te doen! Bij de Reis van de Held staat de cliënt centraal. Een en ander vindt zijn bron in het boek “De Reis van de Held” van Frank Heckman & Steven de Bie. Hier volgt de opzet van het programma: Koers zetten, Reisgenoten, De reis, De tegenslag, De laatste etappe & De terugkeer van de Held. Verbeteren van zelfbeheersing & preventie van agressie speelt hierbij een grote rol. In de aanpak wat betreft pesten wordt er gekeken naar de diverse rollen: zoals de gepeste, pester en meeloper. Een psychofysieke training die werkt! Voor meer info:
www.mennotuik.nl of
www.buroweerbaarheid.nl.
Menno Tuik, directeur en Master trainer Rots & Water, Buro Weerbaarheid.
7. Kleuters in conflict: Wat ouders kunnen doen om hun kleuter te beschermen tegen pesten op school
Leeftijd: 4-6 jaar
Gedurende de kleuterjaren krijgt een grote groep kinderen op school te maken met conflicten in de klas waar ze in meer of mindere mate het slachtoffer van kunnen zijn. Dit heeft te maken met het feit dat ze allen voor de uitdaging staan om een plekje te veroveren binnen de nieuwe groep kinderen. Deze strijd om wie de baas mag zijn gaat veelal gepaard met onderlinge conflicten en sommige kinderen kunnen daarbij beter voor zichzelf opkomen dan andere kinderen die nog niet zo weerbaar zijn.
In de meeste gevallen leren kinderen, met vallen en opstaan, hoe ze met dergelijke conflictsituaties om moeten gaan. Het slachtofferschap is voor hen vaak van tijdelijke aard. Maar voor sommige kinderen is de kleutertijd de start van langdurig slachtofferschap met alle, vaak ernstige, gevolgen voor de ontwikkeling van dien.
Ouders spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van sociale vaardigheden, in het bijzonder wanneer kinderen de overgang van thuis naar school maken. Wanneer een kind slachtoffer wordt van agressie in de klas zullen ouders dan ook hoogstwaarschijnlijk proberen hun kind te helpen. Maar hoe kun je dit als ouder nu op de beste manier doen?
Dr. Mariëlle Bonnet, docent/onderzoeker, afdeling Ontwikkelingspedagogiek Vrije Universiteit Amsterdam. Tevens NVO Orthopedagoog-Generalist, Triade Flevoland.
8. Een Vreedzame School werkt preventief bij pesten
Leeftijd: 4-12 jaar
De Vreedzame School is een programma, waarin sociale competenties en democratisch burgerschap centraal staan. Het Nederlands Jeugdinstituut beoordeelt het als theoretisch goed onderbouwd. De Vreedzame School beoogt om de school en de klas een democratische gemeenschap te laten zijn, waarin iedereen zich verantwoordelijk en betrokken voelt, en waarin conflicten constructief worden opgelost. Het programma richt zich mede op het voorkomen en verminderen van pesten. Het motto daarbij is: iedereen is verantwoordelijk en kan helpen. In de workshop laten wij u zien en ervaren hoe het programma werkt en waardoor het succesvol op meer dan 550 scholen wordt toegepast.
Drs. Hans Scheltema, adviseur/trainer Vreedzame School in het PO, VO en de Wijk, tevens GGZpsycholoog en NMI-mediator.